Ahad, 20 Oktober 2013

Allahyarham Dato Paduka Seri Setia Profesor Dr. Haji Mahmud Saedon bin Awang Othman.


Allahyarham Dato Paduka Seri Setia Profesor Dr. Haji Mahmud Saedon bin Awang Othman


Allahyarham Dato Paduka Seri Setia Profesor Dr Haji Mahmud Saedon bin Awang Othman, seorang ulama yang terkenal, juga dianggap sebagai wira negara Brunei atas sumbangan beliau kepada pendidikan dan undang-undang Islam di negara ini.


Beliau dilahirkan pada 20 Disember 1943. Ayahnya Awang Othman bin Pehin Orang Kaya Perdana Indera Mohammad Jair dan ibunya pula Malai Mahani binti Sheikh Mahmud.


Beliau belajar di Universiti Al Azhar dan selepas mengambil doktor falsafah dalam bidang Syariah Islam (1976) menyertai Universiti Kebangsaan Malaysia (1976 - 83) dan kemudian Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (1984 - 94). Mahmud dipanggil semula ke Brunei pada tahun 1994, sebagai seorang pakar Undang-Undang Islam di kementerian hal ehwal agama dan pada tahun 1999 menjadi Naib Canselor Universiti Brunei Darussalam (UBD).


Beliau mengarang lebih daripada 25 buah buku dan lebih daripada 60 jurnal artikel serta berkhidmat di dalam pelbagai badan-badan akademik kebangsaan dan antarabangsa.


Pada tahun 2002, Beliau telah dianugerahkan 'Order Maha Eminent Negara Brunei Darussalam, Kelas Pertama dengan gelaran' Dato Paduka Seri Setia 'oleh Sultan Brunei.


Dr Haji Mahmud, yang dilahirkan di Kampung Kianggeh, meninggal dunia selepas rebah secara tiba-tiba pada mesyuarat Majlis Ugama Islam Brunei, Malaysia, Indonesia dan Singapura (MABIM) pada 24 Jun 2002.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan