Isnin, 21 Oktober 2013

Allahyarham Yang Amat Mulia Pengiran Pekerma Setia Diraja Sahibul Bandar Pengiran Haji Mohd Ali bin Pengiran Haji Mohd Daud (1916-2005)

Allahyarham Yang Amat Mulia Pengiran Pekerma Setia Diraja Sahibul Bandar Pengiran Haji Mohd Ali bin Pengiran Haji Mohd Daud (1916-2005)


Beliau dilahirkan pada 6 JULAI 1916 di Kampung Pengiran Pemancha Lama di Bandar Brunei.


Seperti ramai personaliti terkemuka di Brunei selepas Perang Dunia Kedua, Pengiran Mohd Ali merupakan seorang guru, yang berpendidikan di Maktab Perguruan Sultan Idris di Tanah Melayu.


Beliau juga merupakan pengasas PGGMB (Persekutuan Guru-Guru Melayu Brunei atau Persatuan Guru Melayu Brunei) yang telah ditubuhkan pada tahun 1939.


Biografi Pengiran Mohd Ali menekankan peranan besar beliau dalam sejarah Brunei, terutamanya pada tahun 1950-an dan 1960-an. Beliau adalah penasihat peribadi kepada Sultan Omar Ali Saifuddin III, Pengiran Mohd Ali juga adalah seorang ahli Jawatankuasa Penasihat Perlembagaan Negara Brunei pada tahun 1953.


Beliau pernah memegang jawatan sebagai Timbalan Menteri Besar antara 1 September 1962 dan 18 September 1965, apabila dia telah dianugerahkan cuti 436 hari ', sebelum persaraan. Ini adalah masa yang tidak menentu yang merangkumi Pemberontakan Brunei Disember 1962, ketidaktentuan pembentukan Malaysia, dan masalah yang dicipta oleh konfrontasi.

    Pengiran Mohd Ali dianugerahkan anugerah Tokoh Guru Berbakti pada tahun 1994 dan Anugerah Jasawan Agama dikurniakan oleh Sultan Hassanal Bolkiah pada 8 Mei 1997.

      Beliau pernah berkhidmat di pelbagai kali di Majlis Mesyuarat Negara, Jawatankuasa Kewangan dan Jabatan Adat Istiadat Negara.

        Beliau meninggal dunia pada hari Khamis 16 Jun 2005 pada usia lapan puluh sembilan. Pengebumian beliau, yang diadakan pada hari yang sama, telah dihadiri oleh DYMM Perdana Wazir, sebagai wakil peribadi Baginda Sultan. Dengan perintah Seri Paduka Baginda Sultan bendera kebangsaan telah diterbangkan pada separuh tiang.


        Tiada ulasan:

        Catat Ulasan