Ahad, 20 Oktober 2013

Allahyarham Pehin Datu Perdana Menteri Datu Laila Utama Haji Ibrahim Bin Mohammad Jahfar (1902 - 1971)

Blog ini memperkenalkan pahlawan-pahlawan negara kita yang telah berjasa kepada negara ini. Memang tidak sewajarnya mereka ini dilupakan, bahkan semestinya mereka ini diperkenalkan kepada generasi masa ini dan yang akan datang supaya mereka akan mengetahui sumbangan pahlawan-pahlawan negara ini untuk negara yang tercinta.

Kepada mereka yang sudah meninggal dunia, didoakan agar roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama golongan orang-orang yang soleh dan ahli ahli syurga.

Allahyarham Pehin Datu Perdana Menteri Datu Laila Utama Haji Ibrahim Bin Mohammad Jahfar (1902 - 1971)


Beliau terkenal untuk menyimpan semua dokumen-dokumen penting termasuk Buku pendaftaran Geran Tanah yang disimpan di Pejabat Residen British di Bubungan Dua Belas, yang mana Jepun telah mengarahkan beliau untuk membakar semua dokumen itu. Menderhaka kepada perintah Jepun akan menjadi berbahaya. Walau bagaimanapun, bagi beliau, keselamatan dokumen-dokumen ini adalah lebih penting daripada keselamatan dirinya dan keluarganya.


Tidak lama selepas itu, pada 10 Jun 1945, tentera Berikat mendarat di Muara dan berjaya membebaskan Brunei dari Peraturan Jepun. Pada 25 Julai 1945, beliau menyerahkan dokumen-dokumen kepada Kerajaan Brunei.


Pada 4 Jun 1950, beliau telah dilantik sebagai Setiausaha Sulit kepada Sultan Omar Ali Saifuddien III. Beliau menasihatkan Sultan bagaimana untuk merangka Pelan Pembangunan 5 Tahun dan cadangan tentang perlembagaan bertulis.


Beliau telah dianugerahkan Perintah Empayar British (OBE) oleh Great Britain. Pada tahun 1951, beliau telah dianugerahkan gelaran Pehin Datu Perdana Menteri.


Allahyarham semasa menjawat jawatan Menteri Besar pertama Brunei


Apabila Perlembagaan bertulis Brunei telah diisytiharkan pada 29 September 1959, Beliau adalah salah seorang penandatangan Perlembagaan. Beliau juga telah dilantik sebagai Ketua Menteri pertama di bawah Perlembagaan baru.


Dia berkahwin dengan Dayang Saadiah binti Awang Mohd. Tahir dan mempunyai 4 orang anak lelaki, Awang Abbas Al-Sufri, Awang Anuar, Awang Adinin dan Awang Isa.


Beliau meninggal dunia pada Jumaat, 19 Februari 1971. Beliau telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Kianggeh Dagang di Bandar Seri Begawan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan